Foto efter stabelafløbning på Naksov Skibsværft 1923. Den hvidmalede galionsfigur forestiller Gertrud Rask, Hans Egedes hustru.
4-mst. skonnert/dampskib.
Sejlskib set fra M/S OLIVA WINTHER af Esbjerg under indsejling i en ukendt havn,1962.
Fra album med foto, der har tilhørt Henry Feldbæk Andersen med tilnavnet "Sir Henry."
Han havde et righoldigt liv i sin 40-årige karriere til søs, som kok/hovmester.
Desværre er der ikke oplysninger ved fotoene.
Sejlskibe set fra M/S OLIVA WINTHER af Esbjerg under indsejling i en ukendt havn,1962.
Fra album med foto, der har tilhørt Henry Feldbæk Andersen med tilnavnet "Sir Henry."
Han havde et righoldigt liv i sin 40-årige karriere til søs, som kok/hovmester.
Desværre er der ikke oplysninger ved fotoene.
Losning af trælast i København fra 4 mst. skonnert ATLAS af Mariehamn.
"4 mastet Slettopsskonnert ATLAS af København maalte 720 Br. og 653 Net. Tons og var under Navnet BERTHA L. DOWNES bygget i Maine, USA, 1908.
Den kom under dansk Flag den 24. Decamber 1917, hvor den indkøbtes af A/S Trans, København. Senere ejedes den af et A/S ved Skibsreder R.A.Robbert, København.
Medens ATLAS i Januar 1922 opholdt sig i London, skete der en ulykke, som kostede Kokken Livet. Han var den 2. januar klatret op ad Losseløberen for at faa fat i Lossekrogen, som var gaaet til Bloks. Da han vilde gribe efter Blokken, mistede han sit Tag i Losseløberen og styrtede ned iLastrummet og dræbtes.
Den 28. Marts 1923 solgtes Skonnerten til Skibsreder A. Andersson, Mareihamn, for 25.500 Kr.. den er senere forlist."
Fra Sejl til Diesel - bd. 4 s. 238.
4-mastet sletskonnert / stålskonnert MORTEN JENSEN af Nykøbing Mors, skibsreder F.L. Knakkergaard.
Slettopskonnertrigning; senere ombygget til 3-mastet skonnertbark + diesel 160 iHK Bolinders motor.
Kapret under WW1 af Tyskland og prisedømt, ombygget til 3-mastet skonnertbark og anvendt som skoleskib NIOBE.
Læs Yderligere: https://ribewiki.dk/da/Niobe_1932_Femern_B%C3%A6lt
4-mastet sletskonnert / stålskonnert MORTEN JENSEN af Nykøbing Mors, skibsreder F.L. Knakkergaard.
Slettopskonnertrigning; senere ombygget til 3-mastet skonnertbark + diesel 160 iHK Bolinders motor.
Kapret under WW1 af Tyskland og prisedømt, ombygget til 3-mastet skonnertbark og anvendt som skoleskib NIOBE.
Læs yderligere: https://ribewiki.dk/da/Niobe_1932_Femern_B%C3%A6lt
4-mastet sletskonnert / stålskonnert MORTEN JENSEN af Nykøbing Mors, skibsreder F.L. Knakkergaard.
Set mod styrbord, sejlende mod højre. Alle sejl indtagne, alle master flagsmykkede. En kragjolle dækker delvis forstævnen. Til venstre og i baggrunden havnemolen, formentlig Frederikshavn.
Slettopskonnertrigning; senere ombygget til 3-mastet skonnertbark + diesel 160 iHK Bolinders motor.
Kapret under WW1 af Tyskland og prisedømt, ombygget til 3-mastet skonnertbark og anvendt som skoleskib NIOBE.
Læs yderligere: https://ribewiki.dk/da/Niobe_1932_Femern_B%C3%A6lt
Lemvig. Udsigt over havnen.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
På rejse fra Ingramport, NS til Buenos Aires, Argentina, løb den ind i en storm d. 3. okt. 1923 med tømmer ombord.
Efter ødelæggende maste- og dækhaveri, blev mandskabet reddet af S/S SCHODACK (kaptajnen og et besætningsmedlem mistede livet.
Båden sank ikke men forsatte med at drive rundt på Atlanten, der blev gjort flere forsøg på at destruere eller trække det til land, men forgæves. Mange år efter blev det observeret drivende rundt i Atlanten helt over til De Kanariske øer.
Hun fik betegnelsen Spøgelsesskibet fra Parrsboro.
4 mst. dampskonnert S/S GERTRUD RASK i Holsteinsborg / Sisimiut havn. Forrest i billedet ses 3 kanoner.
Foto fra kolonibestyrer Valdemar Berild Kofoed Nicolaisens album. Han var udstationeret i Grønland for Den Kongelige Grønlandske Handel, København i perioden 1923-1940.
3 mst. skonnert på Cadiz red.
At kaptajn Mengelberg kan have rejst rundt med billederne og holdt foredrag med udgangspunkt i dem virker ikke usandsynligt. At de fine billeder af sætningen af dueflaget indicerer, at det har været foredrag med et kraftigt kristent islæt, understreges af oplysningerne fra folk, som har kendt kaptajn Mengelberg, at han har været et meget troende menneske. At han har været medlem af Den danske Broderkreds på Havet og derfor flagede med dueflaget og derved viste sit kristne sindelag, understreges af det netop var på den af Broderkredsen oprettede Sømandshøjskole, at han i 1918 underviste i et halvt års tid.
Vi ved idag intet om det kaptajn Mengelberg lagde i disse bileder, vi ved ikke hvad de sklle illustrere. Vi må tage billederne og finde ud af hvad i dag kan fortælle os. At vore dages medlemer af Den danske Broderkreds på Havet vil se ting i bllederne som andre ikke kan se, er sikkert. Men man kan også gå ned i hvad tiden ellers har efterladt os på grundlag af dette historiske mareriale spinde en ende, som er nok så spændnede.
3 mst. skonnert på Cadiz red.
At kaptajn Mengelberg kan have rejst rundt med billederne og holdt foredrag med udgangspunkt i dem virker ikke usandsynligt. At de fine billeder af sætningen af dueflaget indicerer, at det har været foredrag med et kraftigt kristent islæt, understreges af oplysningerne fra folk, som har kendt kaptajn Mengelberg, at han har været et meget troende menneske. At han har været medlem af Den danske Broderkreds på Havet og derfor flagede med dueflaget og derved viste sit kristne sindelag, understreges af det netop var på den af Broderkredsen oprettede Sømandshøjskole, at han i 1918 underviste i et halvt års tid.
Vi ved idag intet om det kaptajn Mengelberg lagde i disse bileder, vi ved ikke hvad de sklle illustrere. Vi må tage billederne og finde ud af hvad i dag kan fortælle os. At vore dages medlemer af Den danske Broderkreds på Havet vil se ting i bllederne som andre ikke kan se, er sikkert. Men man kan også gå ned i hvad tiden ellers har efterladt os på grundlag af dette historiske mareriale spinde en ende, som er nok så spændnede.